Europese Passagiersrechtenverordening

1. Inleiding
In het hiernavolgend artikel proberen wij de Verordening nr. 216/2004 van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten, ook de Europese passagiersrechtenverordening genoemd, verder in deze tekst omschreven als DE VERORDENING, te verduidelijken. Hierbij wordt ook rekening gehouden met, soms recente, uitspraken van het Europees Hof voor Justitie.
2. Rechtsinstrumenten
De Verordening (= een Europese wet) is er niet zomaar gekomen. Zij vormt een stap in de uitbreiding van de consumentenrechten en werd voorafgegaan door:
a) het Verdrag van Montreal van 28 mei 1999 tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationaal luchtvervoer. Dit verdrag, dat door de E.U. op 5 april 2001 werd goedgekeurd, bepaalt de aansprakelijkheid van de luchtvervoerders en bepaalt regels voor vertraging van passagiers en bagage, alsook voor overlijden en/of letsels aan passagiers en schade aan hun bagage.
NOTA
Ongeveer 60 landen hebben het Verdrag van Montreal geratificeerd. De landen die dit (nog) niet hebben gedaan vallen (nog) onder het Verdrag van Warschau van 12 oktober 1929 en haar talrijke aanpassingen (Protocollen)
b) De Richtlijn 90/314 van 13 juni 1990 betreffende pakketreizen, met inbegrip van vakantiepakketten en rondreispakketten, gekend onder de benaming Pakketrichtlijn, omgezet in de Belgische wetgeving door de Wet van 16 februari 1994 tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling, gekend onder de benaming Reiscontractenwet, die ten laatste begin 2018 zal vervangen worden door een nieuwe reiscontractenwet op basis van de Richtlijn 2015/2302 van 25 november 2015 betreffende pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen.
3. Toepassingsgebied van de Verordening
a) De Verordening slaat op alle de vluchten, zowel lijndiensten als charters, ook deze die een onderdeel uitmaken van een pakketreis, maar dan wel rekening houdend met punt b) en c).
b) De Verordening slaat op alle vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven gelegen in een E.U. Lidstaat, Noorwegen, Zwitserland en IJsland (ook communautaire luchtvaartmaatschappij genoemd).
c) De Verordening slaat ook op alle vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven gelegen buiten een E.U.-Lidstaat, Noorwegen, Zwitserland en IJsland met als bestemming een luchthaven in een E.U.-Lidstaat, Noorwegen, Zwitserland en IJsland en die worden uitgevoerd door een communautaire luchtvaartmaatschappij.
d) De heen- en terugvlucht moeten apart worden behandeld, zelfs al staan ze op één ticket. Als zowel de heen- als terugvlucht getroffen worden ontstaan er dus twee dossiers (Europees Hof Justitie 10.97.2007 zaak Schenkel).
e) Het betreft altijd de luchtvaartmaatschappij die effectief de vlucht uitvoert.
NOTA
Bijv.: een vlucht van New York Newark naar Brussel, uitgevoerd door United Airlines maar met een SN–vluchtnummer valt niet onder de Verordening.
Een vlucht die normaal door een communautaire luchtvaartmaatschappij wordt uitgevoerd maar door bijzondere omstandigheden wordt uitgevoerd door een (toevallig) vervangtoestel van een andere maatschappij valt wel onder de Verordening.
e) De reiziger moet beschikken over een bevestigde reservatie en moet de checkinformaliteiten tijdig hebben vervuld.
f) Gratis tickets of tarieven die niet aan een publiek tarief toegankelijk zijn (bij AD tickets) vallen niet onder de Verordening.
g) De verplichtingen voortspruitend uit de Verordening kunnen door de luchtvaartmaatschappij, bijv. door hun Algemene Voorwaarden, niet worden beperkt of teniet gedaan.
h) Bij problemen dient de betrokken luchtvaartmaatschappij de reiziger schriftelijk over zijn rechten te informeren.
4. Annulering
a) Definitie: het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats was geboekt.
b) De luchtvaartmaatschappij is er toe gehouden:
i) zo snel mogelijk terug te betalen of een andere voor de reiziger passende vlucht aan te bieden en
ii) bijstand te bieden bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie en
iii) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer en
iv) een financiële compensatie uitbetalen ten bedrage van:
– 250 € voor vluchten van minder dan 1.500 km;
– 400 € voor intracommunautaire vluchten (binnen de E.U. en Noorwegen, Zwitserland, IJsland) van meer dan 1.500 km;
– 400 € voor andere vluchten van 1500 tot 3500 km;
– 600 € voor alle andere vluchten.
NOTA
De financiële compensatie is niet verschuldigd indien:
a) de reiziger tijdig werd verwittigd.
i) met “tijdig” wordt bedoeld, meer dan twee weken voor de afreis;
ii) indien de annulering tussen de twee en één week voor afreis wordt gemeld en er een andere vlucht wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en niet meer dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt;
iii)) indien de annulering minder dan één week voor afreis wordt gemeld en er een andere vlucht wordt aangeboden die niet eerder dan een uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en niet meer dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt, geldt de Verordening niet.
b) de luchtvaartmaatschappij beroep doet op buitengewone omstandigheden.
Een technisch defect kan enkel onder het begrip “buitengewone omstandigheden” vallen indien het probleem voortvloeit uit gebeurtenissen die wegens hun aard of hun oorsprong niet inherent zijn aan de normale uitoefening van de activiteit van de luchtvaartmaatschappij en waarop deze geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen (Hof Justitie 22.12.2008 zaak Wallemin).
Een technisch probleem dat zich plotseling heeft voorgedaan, niet aan gebrekkig onderhoud is toe schrijven en evenmin tijdens een regulier onderhoud is ontdekt, valt niet onder het begrip “buitengewone omstandigheden” (Hof Justitie, 11.09.2015, zaak van der Lans)
In verband met de uitbarsting van de IJslandse vulkaan stelde het Hof van Justitie dat dit inderdaad een “buitengewone omstandigheid” was. Het Arrest voegde er echter aan toe: “De bijstandsverplichtingen van de luchtvaartmaatschappijen blijven bestaan in geval de “buitengewone omstandigheden” lang aanslepen. Indien de luchtvaartmaatschappij haar bijstandsverplichtingen niet nakomt kan de passagier aanspraak maken op een vergoeding voor noodzakelijke, passende en redelijke kosten” (Hof Justitie 31.01.2013 zaak McDonaugh).
Een “birdstrike waardoor een vertraging van meer dan drie uur ontstaat is geen “bijzondere omstandigheid (Advies advocaat-generaal Hof Justitie 28.07.2016 zaak Peskova).
Een botsing met een mobiele vliegtuigtrap is geen “buitengewone omstandigheid” (Hof Justitie 19.12.2014 zaak Siewert).
c) Ook als het vliegtuig is vertrokken en moet terugkeren naar de luchthaven van vertrek is er sprake van annulering (Hof Justitie 13.11. 2011 zaak Soussa Rodriguez).
5. Instapweigering
a) Definitie: weigering om de reiziger te vervoeren zonder redelijke gronden. Redelijke gronden zijn: gedrag van de passagier, ontoereikende reisdocumenten, enz.).
b) De luchtvaartmaatschappij is verplicht een oproep te doen aan de niet-geweigerde reizigers om hun vlucht op te geven ten gunste van “geweigerde” reizigers.
c) De “vrijwilligers” hebben recht op:
i) terugbetaling of een andere voor de reiziger passende vlucht;
ii) bijstand bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie;
iii) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer.
d) de geweigerde reiziger heeft recht op:
i) snelle terugbetaling of een andere voor de reiziger passende vlucht en
ii) bijstand bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie en
iii) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer en
iv) een financiële compensatie ten bedrage van:
– 250 € voor vluchten van minder dan 1.500 km;
– 400 € voor intracommunautaire vluchten (binnen de E.U. en Noorwegen, Zwitserland, IJsland) van meer dan 1.500 km.
– 400 € voor andere vluchten van 1500 tot 3500 km
– 600 € voor alle andere vluchten.
6. Langdurige vertraging
(Europees Hof Justitie 19.11.2009 zaak Surgeon – 23.10.2012 zaak Nelson)
a) Definitie: Aankomsttijd: het tijdstip waarop ten minste één vliegtuigdeur opent en de passagiers op dat tijdstip het toestel verlaten (Hof Justitie 09.09.2012 zaak Henning).
b) De reiziger heeft dezelfde rechten als bij annulering (zie punt 4.) indien de vertraging:
i) meer dan twee uur bedraagt voor een vlucht van minder dan 1500 km;
ii) meer dan drie uur bedraagt voor een vlucht van 1500 tot 3500 km;
iii) meer dan vier uur bedraagt voor alle andere vluchten.
c) indien de reiziger afziet van de vlucht: snelle terugbetaling of een andere voor de reiziger passende vlucht en
d) bijstand bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie en
e) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer.
NOTA
Bij langdurige vertraging heeft de reiziger geen recht op compensatie.
7. Diverse
a) De Verordening is van toepassing onverminderd het recht van de reiziger op nog andere compensatie, voortspruitend uit andere wetgeving.
b) Eventueel kan de compensatie uit hoofde van de Verordening in mindering worden gebracht bij een verdere compensatie.
c) Bij flight only staat het de reiziger vrij om zijn werkelijke en bewezen schade voor vertraging te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij uit hoofde van het Verdrag van Montreal.
d) Bij flight only staat het de reiziger vrij om zijn werkelijke en bewezen schade voor instapweigering en annulering te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij uit hoofde van het gemeen recht.
e) Bij een pakketreis kan de reiziger de compensatie vorderen van de luchtvaartmaatschappij. Hij kan dit niet vorderen van de reisorganisator.
f) Bij een pakketreis kan de reiziger zijn werkelijke en bewezen schade voor vertraging, instapweigering of annulering vorderen bij de luchtvaartmaatschappij of bij de reisorganisator.
g) Zowel de luchtvaartmaatschappij als de reisorganisator zijn bijstand verschuldigd aan de reiziger.
h) In geval van overmacht kan de reisorganisator de bijstandskosten ten laste leggen van de passagier. De luchtvaartmaatschappij kan dit niet.
8. Aanspreekpunten
Aangezien het hier een zuiver “reizigersrecht” betreft kan, in principe, enkel de reiziger (dus niet het reisbureau) zijn rechten afdwingen. De klacht dient dus door de reiziger zelf te worden geformuleerd en ingediend op de hierna volgende wijze:
– de reiziger moet tijdens de feiten zelf, zijn rechten opeisen. Wat betreft “bijstand en/of verzorging” lukt dit meestal wel. Compensaties worden vrijwel nooit ter plaatse geregeld;
– zo snel mogelijk na de reis de klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Indien de luchtvaartmaatschappij een vestiging heeft in België, liefst in België:
– indien de klacht door de luchtvaartmaatschappij niet bevredigend wordt behandeld kan men klacht indienen bij:
a) de overheid
De bevoegde overheid kan alleen optreden na de feiten, zij levert dus geen bijstand op de luchthaven. De bevoegde dienst is:
FOD Mobiliteit en Vervoer,
Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV)
Strategische Cel – Passagiersrechten
City Atrium (6de verdieping – locker PAX)
Vooruitganssstraat 56,
b) Claim bureaus
Er zijn een aantal privé bedrijven die, tegen vergoeding (doorgaans een percentage van het geëiste bedrag), de reiziger bijstaan om hun rechten te vrijwaren, zoals Happyflights, aviclaim, euclaim, airhelp, claimit,….
Tips voor reizigers

We raden iedere reiziger aan zich te registreren op travellers online
Neem voor u vertrekt ook een kijkje op de website van de FOD Buitenlandse Zaken voor het reisadvies en voor de brochure ‘Reis Wijs!’
Vergeet tot slot ook uw verplichte reisdocumenten niet…
Duurzaamheidsbeleid ADAGIO

1.Duurzaamheidsmanagement en wettelijke naleving
ADAGIO verbindt zich tot maatschappelijk verantwoord ondernemen door;
-
- Een medewerker aan te stellen die verantwoordelijk is voor de taken van de duurzaamheidscoördinator;
- Het hebben van een duurzame missie die wordt gecommuniceerd naar klanten, partners en leveranciers’
- Het hebben van een geschreven duurzaamheidsbeleid dat is gericht op het verminderen van de negatieve sociale, culturele, economische en milieueffecten van de activiteiten van de organisatie;
- Samen te werken met externe werkgroepen die duurzaamheid in het toerisme ondersteunen;
- Het uitvoeren van een nulmeting van de prestaties van de organisatie op het gebied van duurzaamheid;
- Het hebben van een duurzaam actieplan met duidelijke doelen, acties, maatregelen, verantwoordelijkheden en tijdsplanning;
- Het ontwikkelen van gedocumenteerde procedures om de implementatie van het duurzaamheidbeleid, de doelstellingen te monitoren en te evalueren;
- Te zorgen voor transparantie van de organisatie in duurzaamheid door openbare rapportage en communicatie;
- Te zorgen dat alle medewerkers volledig op de hoogte zijn van het duurzaamheidsbeleid en zich inzetten om dit te implementeren en te verbeteren.
ADAGIO verbindt zich ertoe zich te houden aan alle nationale wet- en regelgeving en voorschriften.
- Intern beheer: social beleid en mensenrechten
ADAGIO verbindt zich tot duurzaam intern beheer door een duidelijk en goed gecommuniceerd sociaal beleid door: (bij aanwerving nieuwe medewerkers , momenteel zijn enkel de zaakvoerders actief in ADAGIO)
-
- Medewerkers de vrijheid van dienstbetrekking en contract beëindiging te verlenen met voorafgaande kennisgeving van vier weken zonder boete.
- Opname van arbeidsvoorwaarden volgens het Nationale Arbeidsrecht en een functieomschrijving in de arbeidsovereenkomst;
- Vermelding van het loontarief in het contract dat gelijk is aan of hoger dan het nationale wettelijke loon;
- Bepaling en compensatie van overuren op basis van onderling overleg;
- Zorg voor medische- en aansprakelijkheidsverzekering volgens nationale wetgeving;
- Het hebben van een gezondheids-en veiligheidsbeleid voor werknemers dat voldoet aan de nationale wettelijke normen;
- EHBO-sets en opgeleid personeel op alle relevante locaties beschikbaar hebben;
- Voldoen aan de nationale wetgeving met betrekking tot de minimumleeftijd van werknemers;
- Het hebben van gedocumenteerde effectieve procedures voor werknemers om hun klachten en verwachtingen kenbaar te maken;
- Het hebben van een duidelijke disciplinaire procedure die effectief wordt gecommuniceerd naar werknemers;
- Regelmatig medewerker tevredenheidonderzoek te doen en hier opvolging aan te geven’
- Het bieden van periodieke begeleiding en training voor werknemers over rollen, rechten en verantwoordelijkheden met betrekking tot gezondheids-en veiligheidskwesties.
- Het creëren van kansen voor studenten in de vorm van (afstudeer)stages en traineeships;
- Het bevorderen van werkgelegenheid voor personen met speciale behoeften en/of handicap.
ADAGIO verbindt zich ertoe mensenrechten na te streven door;
- Te voldoen aan (sector brede) collectieve arbeidsvoorwaarden onderhandelings-structuren;
- Niet te discrimineren, met betrekking tot werving arbeidsvoorwaarden, toegang tot opleiding en hogere functies of promotie op het gebied van geslacht, ras, leeftijd, handicap, etniciteit, religie of seksuele geaardheid;
- Te zorgen voor gelijke kansen en toegang voor alle werknemers tot middelen en kansen voor persoonlijke ontwikkeling door middel van regelmatige trainingen en opleidingen.
- Intern beheer: Milieu en gemeenschapsrelaties
ADAGIO verbindt zich tot milieu- en gemeenschapsrelaties door;
-
- Actief het gebruik van wegwerpartikelen te verminderen;
- Voorkeur te geven aan duurzame goederen en diensten, kantoor- en catering- benodigdheden, relatiegeschenken en merchandise;
- Producten in bulk in te kopen om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen;
- Standaard kopieerapparaten en printers in te stellen op dubbelzijdig afdrukken om papier te besparen;
- Gebruik te maken van schoonmaakmiddelen die biologisch afbreekbaar zijn en zijn gecertificeerd met een Eco-label;
- Brochures laten afdrukken op FSC (of ander gecertificeerd label) papier, bij een drukkerij die werkt met een gecertificeerd milieubeheersysteem;
- Brochures online aan te bieden om papier en verzendkosten te besparen;
- Zich actief in te zetten voor het meten en verminderen van energieverbruik;
- Energiezuinige verlichting en groene energie te gebruiken ( vanaf zomer 2023)
- Alle lichten en apparatuur uit te schakelen wanneer ze buiten gebruik zijn;
- De voorkeur te geven aan energiezuinige apparatuur bij het kopen van nieuwe producten;
- Een actief beleid te hebben om het waterverbruik op kantoor te verminderen;
- Waterbesparende apparatuur te installeren in toiletten
- Door nationale wetgeving over afvalverwijdering na te leven;
- Doelstellingen te ontwikkelen en implementeren voor vermindering en recycling van vast afval;
- Maatregelen te nemen om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen en geen niet-recycleerbare of niet-biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen aan te bieden;
- Op kantoor herbruikbare bekers, bestek en borden te gebruiken;
- Op kantoor geen plastic flesjes te gebruiken;
- Alle materialen die kunnen worden gerecycled te scheiden en de inzameling te organiseren;
- Inktcartridges en toners lege vullingen in te leveren bij de aanbieder;
- Batterijen te recyclen of correct in te leveren;
- De Nationale wetgeving over afvalwaterbehandeling na te leven;
- Het gebruik van schadelijke stoffen te minimaliseren en waar mogelijk te vervangen;
- Personeelsgerelateerd reizen meten en verminderen en het gebruik van duurzamere vervoersmiddelen stimuleren;
- Uitstoot van personeelsgerelateerd reizen te compenseren;
- Werknemers financieel aan te moedigen om gebruik te maken van openbaar vervoer of andere duurzame vervoersmiddelen;
- Werk-woon verkeer te verminderen door middel van telewerk, video-vergaderingen en thuiswerken te stimuleren;
- Personeelsleden periodieke begeleiding en training aan te bieden over hun verantwoordelijkheden met betrekking tot het MVO-beleid;
- Bij te dragen aan de bescherming en het behoud van lokale historische, archeologische, culturele en spirituele belangrijke kenmerken van bestemmingen, en de toegang daartoe voor lokale bewoners niet belemmeren.
- Lokale partners
Op basis van een overzicht van onze belangrijkste lokale partners heeft ADAGIO een beleid ontwikkeld en geïmplementeerd om de duurzaamheidspraktijken van onze lokale partners te verbeteren. Ons doel is om duurzame ontwikkeling concreet te maken voor elke partner binnen ons bedrijf.
ADAGIO verbindt zich daartoe door;
-
- Een overzicht bij te houden van de duurzaamheidspraktijken van lokale partners;
- Alleen te werken met organisaties die duurzaamheid daadwerkelijk implementeren;
- Aandacht te besteden aan de voordelen van de lokale bevolking bij het selecteren van lokale agenten en hun sociale beleid voor werknemers;
- Bewustzijn te creëren over duurzaam toerisme en de gevolgen;
- Lokale partners te informeren over de Travelife duurzaamheidsstandaarden en nationale toerisme standaarden en wetten;
- Een samenwerkingscontract (MOU) te tekenen met de lokale partners om hun praktijken met betrekking tot duurzaamheid aan te moedigen;
- Duurzaamheidspraktijken van de belangrijkste partners regelmatig evalueren om zeker te weten dat ze daadwerkelijk duurzaam werken;
- De lokale partners te infomeren over het duurzaamheidsbeleid en dat van hen wordt verwacht zich hieraan te houden;
- Belangrijke duurzaamheidsclausules op te nemen in contracten met lokale partners;
- Lokale partners motiveren om deel te nemen aan (lokale) duurzaamheidstrainingen;
- Schriftelijke contracten te hebben met lokale partners;
- Ervoor te zorgen dat lokale partners voldoen aan alle relevante nationale wetten die de rechten van werknemers beschermen.
- Transport
ADAGIO probeert ervoor te zorgen dat voertuigen die tijdens reizen worden gebruikt niet meer dan de gemiddelde vervuiling veroorzaken. Wij geloven dat transport een belangrijk aspect is van duurzaam toerisme en we doen ons best om het gemiddelde vervuilingsniveau te verlagen.
ADAGIO verbindt zich daartoe door;
-
- De meest duurzame opties te selecteren, rekening houdend met de prijs en comfort bij het selecteren van transportopties naar de bestemming;
- (Duurzaam) openbaar vervoer te integreren naar het vertrekpunt van de internationale reis;
- Voorkeur te geven aan duurzamere alternatieven bij het selecteren van transportopties voor transfers en excursies op de bestemming, rekening houdend met prijs, comfort en praktische overwegingen;
- De CO2 uitstoot van de reis gedeeltelijk of volledig te compenseren.
- Accommodaties
ADAGIO probeert een volledig duurzame supply chain te realiseren. De partner accommodaties spelen hier een belangrijke rol en worden gestimuleerd en gemotiveerd om duurzame werkwijzen te implementeren.
ADAGIO verbindt zich daartoe door;
-
- Accommodaties te selecteren die voldoen aan duurzaamheid- en kwaliteitsnormen met een speciale focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen;
- Voorkeur te geven aan accommodaties die lokaal eigendom zijn en lokaal beheerd worden;
- Accommodaties te selecteren die de lokale bevolking werkgelegenheid biedt;
- Accommodaties aan te moedigen om duurzaamheidstrainingen te volgen;
- Duidelijk en actief de duurzaamheidsdoelstellingen te communiceren naar accommodaties;
- Duidelijk voorkeur te geven aan accommodaties die werken met internationale erkende certificering (GSTC erkend);
- Gecontracteerde accommodaties te motiveren om zich te certificeren bij een Internationale erkende certificering (GSTC erkend);
- Duurzaamheidsclausules in alle contracten met accommodaties op te nemen die zich richten op kinderarbeid, anti-corruptie en omkoping, afvalbeheer en bescherming van biodiversiteit;
- Accommodaties die al duurzaam werken voordelen te bieden;
- Ervoor te zorgen dat via de supply chain de rechten van kinderen worden gerespecteerd en gewaarborgd;
- Een clausule op te nemen in contracten die een nul-tolerantiebeleid voor seksuele uitbuiting van kinderen vastlegt;
- Een clausule op te nemen waardoor een contractuele overeenkomst voortijdig kan worden beëindigd als de accommodatie geen adequate maatregelen neemt om seksuele uitbuiting van kinderen te voorkomen.
- Excursies en activiteiten
ADAGIO hecht grote waarde aan dierenwelzijn en welzijn van de gemeenschap en streeft daardoor naar reizen met een kleine voetafdruk. We beschermen de authenticiteit van de lokale bevolking en de natuurlijke omgeving en zijn tegen het scheden van dieren in het wild en het vervuilen van het milieu.
ADAGIO verbindt zich daartoe door;
- Een overzicht te hebben van ecologisch of cultureel gevoelige excursies die worden aangeboden;
- Klanten te adviseren over gedragsnormen tijdens excursies en activiteiten met een focus op het respecteren van de lokale cultuur, natuur en omgeving;
- De duurzaamheidsstellingen- en vereisten te communiceren aan gecontracteerde excursie aanbieders;
- Geen excursies aan te bieden die schade toebrengen aan mensen, dieren, planten, natuurlijke hulpbronnen zoals water en energie, of die sociaal en cultureel onaanvaardbaar zijn;
- Geen excursies aan te bieden waarbij wilde diersoorten worden vastgehouden, behalve goed gereguleerde activiteiten in overeenstemming met lokale, nationale en internationale wetgeving;
- Niet samen te werken met bedrijven die op wilde diersoorten jagen, consumeren, tentoonstellen, verkopen of verhandelen;
- Bekwame en/of gecertificeerde gidsen in dienst te hebben die klanten begeleiden op gevoelige culturele en/of ecologische bestemmingen;
- Excursies en activiteiten waarbij lokale gemeenschappen rechtstreeks betrokken worden te promoten aan onze klanten;
- Excursies en activiteiten die de lokale omgeving en biodiversiteit ondersteunen (zoals een bezoek aan beschermde gebieden) te promoten aan onze klanten.
- Reisleiding en gidsen
ADAGIO streeft ernaar zoveel mogelijk lokale inwoners te betrekken in de toeristische sector. Wij staan voor een eerlijke en veilige werkomgeving die lokale gemeenschappen ondersteunt en respecteert.
ADAGIO verbindt zich daartoe door;
-
- Voorkeur te geven aan het werken met lokale reisleiders, vertegenwoordigers, gidsen, dragers, chauffeurs, koks en ander lokaal personeel in geval van gelijke bekwaamheid;
- Ervoor te zorgen dat alle lokale partners voldoen aan de toepasselijke internationale, nationale en lokale wet- en regelgeving, en minimumnormen in de toeristische sector;
- Reisleiders, lokale vertegenwoordigers, gidsen, dragers en ander lokaal personeel dat wordt ingehuurd minimaal een leefbaar loon te betalen dat gelijk is aan of hoger dan het lokale wettelijke minimum;
- Ervoor te zorgen dat lokale werknemers gekwalificeerd zijn en regelmatig worden opgeleid;
- Ervoor te zorgen dat lokale werknemers worden geïnformeerd over relevante aspecten van het duurzaamheidsbeleid en hieraan voldoen door middel van trainingssessies, workshops, nieuwsbrieven en informele communicatie;
- Lokale werknemers de klanten laten informeren over relevante duurzaamheidsaangelegenheden op de bestemming, sociale normen en waarden en mensenrechten;
- Bestemmingen
ADAGIO zet zich in voor een duurzame bestemming door;
-
- Rekening te houden met duurzaamheidsaspecten in het selectieproces van nieuwe bestemmingen en mogelijk alternatieve bestemmingen aan te bieden;
- Geen bestemmingen te selecteren waar toerisme leidt tot structurele negatieve lokale effecten (tenzij de betrokkenheid van de organisatie resulteert in duidelijke tegenwichtseffecten);
- Overweegt in selectie van nieuwe bestemmingen de bereikbaarheid met duurzamere transportmiddelen;
- Naleving van wettelijk gebaseerde ruimtelijke ordening, beschermde gebieden en erfgoedregeling.
- Initiatieven te ondersteunen die de relatie tussen accommodaties en lokale leveranciers verbeteren;
- De lokale overheid te beïnvloeden en ondersteunen met betrekking tot duurzaamheid, bestemmingsplanning- en beheer, en sociaal-culturele kwesties;
- Het behoud van biodiversiteit te ondersteunen, (inclusief beschermde gebieden en gebieden met een hoge biodiversiteit) door financiële bijdrage, politieke steun en integratie in productaanbiedingen;
- Geen reclame te maken voor souvenirs die bedreigde flora en fauna soorten bevatten zoals aangegeven in het CITES-verdrag en de IUCN rode lijst van historische en archeologische artefacten.
- Klantencommunicatie en bescherming
Voorafgaand aan de boeking verbindt ADAGIO zich tot klantcommunicatie- en bescherming door;
-
- Het beschikbaar stellen van richtlijnen voor klantcontact, gevolgd door de adviseurs;
- De AVG wet volledig na te leven;
- Relevante waardes en gedragscodes in marketing en reclame na te leven waarbij er niet meer wordt beloofd dan wordt geleverd;
- Product- en prijsinformatie duidelijk, volledig en nauwkeurig aan te bieden;
- Het verstrekken van bestemmingsinformatie, die feitelijk correct, evenwichtig en volledig is;
- Klanten te informeren over de milieu-impact van verschillende transportopties om de bestemming te bereiken en om duurzame alternatieven aan te bieden indien beschikbaar;
- Duurzame accommodaties, excursies en trasport te promoten met logo’s op een manier dat het voor de klant duidelijk gezien wordt als ‘de betere optie’;
- Klanten te informeren over duurzame alternatieven met betrekking tot accommodaties, excursies, pakketreizen en transportopties, indien beschikbaar;
- Klanten te informeren over duurzaamheidsverplichtingen en acties. Na en tijdens de reis van de klant verbindt ADAGIO zich ertoe:
- Informatie te verstrekken aan klanten over de natuurlijke omgeving, lokale cultuur en cultureel erfgoed op de reisbestemming;
- Consumenten te informeren over belangrijke duurzaamheidsaspecten en kwesties op de bestemming en tips te geven hoe klanten een positieve bijdrage kunnen leveren;
- Klanten te informeren over risico’s en voorzorgsmaatregelen met betrekking tot gezondheids- en veiligheidszaken op de bestemming;
- Een contactpersoon en telefoonnummer permanent beschikbaar te houden voor noodsituaties;
- Personeel te trainen en richtlijnen beschikbaar te hebben voor het omgaan met noodsituaties;
- Klanten te voorzien van geschreven richtlijnen en/of gedragscodes voor gevoelige excursies en activiteiten om negatieve bezoekersimpact te minimaliseren en plezier te maximaliseren;
- Klanten te voorzien van informatie over commerciële, seksuele of andere vormen van uitbuiting en intimidatie, met namen van kinderen;
- Klanten te informeren over toepasselijke wetgeving met betrekking tot de aankoop en export van historische of religieuze souvenirs met materialen van bedreigde flora en/of fauna van de bestemming;
- Klanten te motiveren om lokale restaurants en winkels te bezoeken;
- Klanten te informeren over duurzame transportopties op de bestemming waar mogelijk;
- Klanten aan te moedigen om te doneren aan lokale goede doelen en duurzame initiatieven. Na de reis van de klant verbindt ADAGIO zich ertoe;
- Systematisch klanttevredenheid te meten en rekening te houden met de resultaten voor service en productverbeteringen;
- Duurzaamheid op te nemen als integraal onderdeel van het onderzoek naar klanttevredenheid;
- Het hebben van duidelijke procedures in geval van klachten en ontevredenheid van klanten.
Bagage beschadigd of verloren?

Hou goed het zelfklevende bagagelabel bij welke u krijgt bij de check-in, zodat u in geval van vermiste bagage dit kan voorleggen. Zorg ervoor dat de bagage goed identificeerbaar is.
Doe onmiddellijk schriftelijk aangifte van het vastgestelde verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven (meestal Lost & Found balie). Men is verplicht u een kopie te bezorgen van het formulier dat wordt opgesteld. (irregularity report)
U kan uw bagage opsporen via de World Tracer
Hiervoor heeft u het referentienummer nodig wat vermeld staat op het document dat u krijgt bij aangifte. Het bestaat uit uit 3-lettercode van de luchthaven + 2-lettercode van de luchtvaartmaatschappij + 5 cijfers.
Wat wordt van u verwacht?
• Doe zo snel mogelijk schriftelijk aangifte van het vastgestelde verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven. Men is verplicht u een kopie te bezorgen van het formulier dat wordt opgesteld.
• Bevestig daarna uw klacht in een (eventueel aangetekende) brief aan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht heeft uitgevoerd en aan de luchtvaartmaatschappij bij wie u de vlucht had geboekt. Doe dat binnen 7 dagen in geval van beschadiging, en binnen 21 dagen in de overige gevallen. Let wel: die termijnen zijn heel strikt van toepassing indien u niet onmiddellijk aangifte hebt gedaan in de luchthaven.
Wat mag u verwachten?
Het maakt in principe niets uit of het gaat om uw gewone ingecheckte (“geregistreerde”) bagage, uw handbagage of de extra bagage die u apart hebt laten inchecken (bijvoorbeeld een fiets). Zowel wanneer uw bagage niet mee blijkt te zijn met de vlucht die u hebt genomen als wanneer uw bagage werd beschadigd of uiteindelijk echt verloren blijkt te zijn gegaan, is de luchtvaartmaatschappij verplicht u een schadevergoeding toe te kennen, tenzij ze zich op “overmacht” kan beroepen. Voor handbagage moet u evenwel kunnen bewijzen dat de maatschappij een fout heeft begaan.
Maar maak u geen illusies: het is aan u om de waarde van uw bagage te bewijzen, en dat valt niet altijd mee. Bovendien is de vergoeding beperkt: ze wordt in een speciale munteenheid uitgedrukt, waarvan de waarde dagelijks schommelt, en bedraagt maximaal 1 000 speciale trekkingsrechten (eind april 2007: € 1 120). De vergoeding kan alleen hoger liggen als u bij het inchecken een “bijzondere waarde-verklaring” had gedaan omdat u over waardevolle bagage beschikte waarmee u geen risico’s wou nemen (in dat geval hebt u meestal een verzekeringspremie moeten betalen).
Als uw bagage bij uw aankomst op de heenreis niet mee is met de vlucht, bezorgen de meeste luchtvaartmaatschappijen u een zogenaamde comfortkit zodat u zich wat kunt beredderen. Andere schieten voor de noodzakelijke aankoop van toiletartikelen en kledij een redelijk bedrag voor of betalen dat later terug.
Privacy beleid

Privacy beleid Adagio
Beleid in verband met de GPDR wetgeving in België
1: Onderneming en websites
Dit privacy beleid heeft betrekking op volgend bedrijf , websites en merknamen.
Adagio BVBA
Steenhuyze 17
9070 Heusden
BE : 0871371685
Telefoon : 09/2321492
e-mail : info@adagiotours.be
Websites :
www.adagiotours.be
www.azoren.be
Merknamen :
ADAGIOTOURS
ADAGIO
2: Toepassingsgebied
Het Privacybeleid van ADAGIO is van toepassing op al de persoonsgegevens die ADAGIO verzamelt en verwerkt.
ADAGIO informeert haar klanten steeds op een duidelijke manier waarvoor de persoonsgegevens verzameld worden. Deze privacyverklaring is een transparante samenvatting waarin wordt uitgelegd hoe wij de persoonsgegevens van de klanten gebruiken, verzamelen, beheren, verwerken en delen.
3: Juridisch kader
Deze privacyverklaring is onderworpen aan Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en De Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
4: Persoonsgegevens beveiliging
ADAGIO verzamelt persoonsgegevens enkel voor uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde
doeleinden, bijvoorbeeld wanneer u een vlucht bij ons boekt, onze diensten gebruikt of contact met ons opneemt. We houden bepaalde persoonsgegevens bij, meer bepaald de informatie waarmee wij u kunnen identificeren.
We verbinden ons ertoe om naar best vermogen alle redelijke maatregelen te nemen om uw persoonsgegevens veilig te verzamelen, te verwerken, op te slaan en te delen. We zorgen er ook voor dat de andere bedrijven waarmee we samenwerken met dezelfde zorgvuldigheid met uw gegevens zullen omgaan.
5: Overzicht bewaarde gegevens
ADAGIO verbindt zich om enkel die persoonsgegevens op te vragen die noodzakelijk zijn voor het verwezenlijken van haar doeleinden.
Bijgevolg kunnen we de volgende informatie over u verzamelen en verwerken:
• naam, voornaam, e-mail, telefoon, adres;nationaliteit, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, het type van uw reisdocument (bijvoorbeeldpaspoort of ID), eID-nummer, de uitgiftedatum en de vervaldatum, het land van afgifte van uw reisdocument
• informatie over andere passagiers in uw boeking zoals de voornaam, naam, nationaliteit en de leeftijd;informatie over uw transactie, inclusief uw betaalkaartgegevens;
• informatie met betrekking tot uw vlucht(en) en informatie over onze diensten in verband met uw vlucht(en)
• de communicatie die u met ons uitwisselt (bijvoorbeeld uw e-mails, brieven, oproepen
• indien u speciale hulp nodig hebt of als u specifieke dieetwensen hebt;
• informatie over uw gezondheid, indien u een medische aandoening hebt die van invloed kan zijn op uw vlucht en verblijf
Gevoelige persoonsgegevens: tijdens het verlenen van diensten aan de klant kunnen we informatie nodig hebben betreffende uw ras of etnische afkomst, lichamelijke of geestelijke gezondheid en uw religieuze overtuigingen. Dergelijke informatie wordt beschouwd als gevoelige persoonsgegevens onder gegevensbeschermingswetgeving. We verzamelen deze informatie alleen als u daarvoor uw uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven.
Gevoelige persoonsgegevens kunnen verzameld worden in de volgende omstandigheden:
• wanneer u een specifieke medische aandoening heeft, moet u ons daarover informeren voor uw eigen veiligheid en indien nodig een medisch certificaat overleggen
• als u tijdens een vlucht speciale assistentie aanvraagt, bijvoorbeeld indien u om een rolstoel vraagt
• als u ons op de hoogte stelt van specifieke dieetvereisten
• wanneer u ons uw reisdocumentgegevens verstrekt, kan aan de hand van uw nationaliteit uw raciale of etnische afkomst worden afgeleid
Als u ons niet toestaat om gevoelige persoonsgegevens te verwerken, kan dit betekenen dat we mogelijks de diensten die u bij ons hebt aangevraagd niet kunnen leveren of slechts gedeeltelijk kunnen leveren.
Hou er rekening mee dat u in dergelijke omstandigheden niet gerechtigd bent om enige prijs die u hebt betaald terug te verkrijgen.
6: Verwerkingsdoeleinden
ADAGIO gebruikt uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
• om uw reisboekingen te beheren en onze diensten aan u te leveren;
• om met u te communiceren;
• om uw vliegtickets uit te geven, u in te checken voor uw vlucht en uw reserveringen te voltooien.
• We gebruiken uw persoonlijke gegevens ook om uw boekingen te wijzigen als u dergelijke wijzigingen aanvraagt;
• om u te laten weten of er wijzigingen zijn in de vluchten of andere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op uw reisplannen, zoals wegwerkzaamheden bij een luchthaven die u gebruikt;
• om per e-mail en/of sms contact met u op te nemen om administratieve of operationele redenen,
• om te begrijpen wat u interessant vindt, kunnen we informatie verzamelen over hoe u onze websitegebruikt, welke pagina’s van onze website u het meest bezoekt en naar welke vluchten u zoekt. Wekunnen deze informatie gebruiken om u relevante berichten te sturen waarvan wij denken dat u zeleuk vindt, op voorwaarde dat u ermee hebt ingestemd om marketingcommunicatie te ontvangen;om onze diensten aan te passen aan uw behoeften en voorkeuren en om u een gepersonaliseerde klantervaring aan te bieden;
7: Veilige verwerking
Wij verbinden ons ertoe de passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om uwpersoonsgegevens te beschermen tegen ongeoorloofde of onwettige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging. Wanneer u uw persoonsgegevens verstrekt via onze website wordt deze informatie veilig over het internet verzonden met behulp van hoogwaardige codering.
Zoals beschreven in dit privacybeleid kunnen we, in de gevallen waar het noodzakelijk is voor het verlenen van onze diensten, uw persoonsgegevens bekendmaken aan derden. Wanneer ADAGIO uw persoonsgegevens bekend maakt aan derden, eisen wij van deze derden dat deze de passende technische en organisatorische maatregelen treffen om uw persoonsgegevens te beschermen.
Wanneer uw persoonsgegevens buiten de EER ( Europese Economische Ruimte ) worden overgedragen, eisen wij dat er passende voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
8: Recht om tegen verwerking bezwaar te maken
ADAGIO verschaft u steeds op een duidelijke en begrijpelijke manier informatie over de wijze waarop uw gegevens worden verwerkt.U heeft te allen tijde het recht om vanwege uw specifieke situatie verband houdende redenen bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. ADAGIO staakt de verwerking van de persoonsgegevens tenzij we dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoeren die zwaarder wegen dan uw belangen, rechten en vrijheden.
9: Meldplicht bij datalekken
ADAGIO verbindt zich om in het geval van een datalek waarbij er een risico aanwezig is voor de schending van de rechten en vrijheden van de individuen, dit zo snel mogelijk te melden aan de toezichthoudende autoriteit.
10: Recht op inzage van de eigen persoonsgegevens, recht op rectificatie en het recht om vergeten te worden
U heeft het recht om toegang te vragen tot de persoonsgegevens die we over u bewaren.
U heeft ook hetrecht tot inzage van de boekingsinformatie met betrekking tot de vluchten die u met ons hebt genomen.
Op vraag van de klant kunnen bepaalde data verbeterd worden. Als de informatie die we over u hebben niet correct is, gelieve deze dan zo snel mogelijk te laten aanpassen
Op vraag van de klant kunnen bepaalde data verwijderd worden, maar steeds rekening houdend met de bewaartermijnen en de noodzakelijkheid van de gegevens voor de contractuitvoering. Bijgevolg zullen de persoonsgegevens, op verzoek van de klant, zo snel mogelijk worden gewist op voorwaarde dat er geen gerechtvaardigde redenen zijn om deze bij te houden.
Uitgangspunt is dat de klant enkel die data kan laten verbeteren of verwijderen die hij zelf aan ons heeft bezorgd of die in zijn opdracht aan ons zijn bezorgd.
11: Bewaarperiode persoonsgegevens
ADAGIO bewaart uw persoonsgegevens voor een termijn van vijf jaar te rekenen vanaf de datum van boeking .
Aan het einde van de bewaarperiode of op een geldig verzoek van de betrokkene worden de persoonsgegevens gewist.
12: Marketingcommunicatie
U kunt kiezen voor het al dan niet ontvangen van marketingcommunicatie. We zullen enkel de klanten
mededelingen sturen die een vrijwillige en uitdrukkelijke toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van onze nieuwsbrieven . Hou er rekening mee dat we uw contactgegevens en andere persoonsgegevens niet delen met andere bedrijven voor marketingdoeleinden.
U kunt er ook voor kiezen om op elk moment af te zien van het ontvangen van marketingcommunicatie
door een e-mail te sturen naar info@adagiotours.be met als titel ‘GDPR: marketingcommunicatie beëindigen’.
13:Cookies of andere volgtechnologieën
Om onze diensten te verbeteren, om u relevante inhoud aan te bieden en om te analyseren hoe u onze website gebruikt, kunnen we technologieën gebruiken, zoals tracking software, pixels en cookies.
Hou er rekening mee dat we u in de meeste gevallen niet kunnen identificeren met de informatie die we
via deze technologieën verzamelen.
Wij gebruiken software om het websitegebruik op te volgen om zo de bezoekerservaring op onze website
te verbeteren. Deze software stelt ons niet in staat om persoonsgegevens te verzamelen. Cookies zijn kleine stukjes informatie die door uw browser worden opgeslagen op de harde schijf van uw computer. Ze stellen u in staat om op onze website te navigeren en stellen ons in staat om bepaalde aspecten van uw laatste zoekopdracht te onthouden om latere zoekopdrachten sneller te laten verlopen voor u.
U kunt cookies verwijderen indien u dat wenst.
14: Vragen
Vragen, klachten , opmerkingen en verzoeken met betrekking tot dit privacybeleid zijn welkom en kunnen worden gericht aan info@adagiotours.be
Cash betalingen
Nieuwe wet op cash betalingen met ingang van 16 oktober 2017
De belangrijkste wijziging is de afschaffing van de voorschotregeling van 10%. Tot nu toe mocht men als handelaar bij een verkoop van méér dan 3.000 Euro slechts een cashvoorschot ontvangen van maximum 10% van het totale bedrag. Deze regel wordt nu afgeschaft. Ongeacht de omvang van het bedrag, mag men steeds maximum 3.000 Euro cash ontvangen.
Bijvoorbeeld: bij een reis van 4.500 Euro, mag er onder deze nieuwe regel maximum 3.000 Euro cash worden betaald. De overige 1.500 Euro moet dan betaald worden via bankoverschrijving.
Uitzonderingen op deze regel zullen niet worden aanvaard.
Reispas gestolen ?

Voor je vertrekt
Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Zorg dat je een goede reisverzekering afsluit en schrijf altijd het adres, telefoonnummer en e-mailadres op van de dichtstbijzijnde Nederlandse ambassade of consulaat. Het wordt ook aangeraden om je te registreren bij het ministerie van Buitenlandse Zaken zodat je gegevens bekend zijn bij de ambassade in geval van nood. Neem verder een tweede identiteitsbewijs mee zoals een rijbewijs en een paar pasfoto’s.
Daarnaast moet je om een nieuw paspoort aan te kunnen vragen toegang hebben tot kopieën van belangrijke documenten. Deze documenten zijn je routebeschrijving, paspoort (foto-, handtekening- en visumpagina’s), rijbewijs of identiteitskaart (voor- en achterkant) en geboorteakte. Als je Burgerservicenummer niet in je huidige paspoort staat, moet je ook een brief meenemen van de Belastingdienst of een andere overheidsorganisatie waarop het nummer staat vermeld. Om er zeker van te zijn dat je deze documenten ook niet kwijt raakt kan je ze als scan digitaal bewaren door ze bijvoorbeeld naar jezelf te mailen, op een usb te zetten of bij een online opslagdienst zoals Dropbox op te slaan. Je kan ook kopieën geven aan een betrouwbaar persoon die je makkelijk kan bereiken in nood.
Onderweg
Neem je paspoort alleen mee als het echt nodig is en zorg dat je hem goed wegstopt. Een moneybelt is de meest veilige optie om je paspoort te bewaren. Dit is een soort heuptasje die je onder je kleding kan dragen.
Zodra je paspoort kwijt of gestolen is, moet je meteen aangifte doen bij de politie. Licht daarna zo snel mogelijk de ambassade of het consulaat in en maak meteen een afspraak om een nieuw paspoort aan te vragen. Op dit moment heb je de kopieën van je belangrijke documenten nodig. Voor het geval je ook nog je geld kwijt bent, is het handig om een lijst met namen en telefoonnummers te hebben van personen die je kunnen helpen. De ambassade helpt je vervolgens contact met hen op te nemen.
Hou je je aan deze tips dan kan je dat een hoop ellende besparen.
Bron: Columbus magazine
Tips tegen vliegangst

(Bijna) iedereen gaat graag op vakantie. De reis zelf is echter een andere zaak. Zo is het niet altijd aangenaam om talloze uren in de auto door te brengen, maar ook over het vliegtuig is lang niet iedereen enthousiast.
Het is vaak lang wachten in de luchthaven voor je op het vliegtuig mag, maar voor velen is de vlucht zelf ook een onaangename ervaring. Vliegangst (of aviofobie) is absoluut niet zeldzaam en ook wel een beetje normaal. Wij geven je alvast enkele tips tegen vliegangst mee!
Kijk je echt tegen de vlucht op? Dan hebben wij enkele tips tegen vliegangst die van je vliegreis toch een aangename ervaring kunnen maken. Voor echt ‘diepe’ vliegangst is het echter beter een specialist in te schakelen, vermijd absoluut medicatie te nemen zonder medeweten van je huisarts!
Wen aan vliegtuigen en de geluiden ervan
De geluiden van een vliegtuig kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden als je er niet vertrouwd mee bent. Door enkele YouTube video’s te bekijken van het opstijgen en landen van vliegtuigen, weet je welke geluiden normaal zijn en maak je je daar al geen zorgen over!
Ook turbulentie is voor velen een nachtmerrie… Vraag echter eens rond in je kennissenkring wie er al eens in een vliegtuig met turbulentie heeft gezeten, zodat je je al mentaal wat kan voorbereiden. En onthoud dat turbulentie in het vliegtuig als een hobbelige weg voor een auto is; de normaalste zaak van de wereld dus.
Het gros van de vliegangstlijders krijgen het vaak al moeilijk in de luchthaven. De drukke sfeer en alleen het vooruitzicht zelf van wat te komen staat, kan hen dikwijls doen panikeren… Het kan helpen om enkele van de reality reeksen op TV zoals ‘Airport’ of ‘Het leven zoals het is: Luchthaven’ te bekijken om wat te wennen aan de luchthavensfeer. En je zal snel inzien hoe eenvoudig het proces op de luchthaven eigenlijk echt is. Zelfs als er toch iets misloopt op de luchthaven (zoals verloren bagage) is dit geen ramp, daarvoor dient je reisverzekering!
Vliegangst? Vliegen is veilig!
Ook door naar de cijfers te kijken kan vliegangst afnemen. Vliegen is veiliger dan met de auto rijden. Vliegtuigpersoneel wordt bovendien streng opgeleid. Door zelf te zoeken naar de juiste informatie en niet toe te geven aan het gevoel dat vliegen onveilig is, kan je al belangrijke stappen zetten voor het overwinnen van vliegangst.
Hou jezelf bezig tijdens de vlucht
Tijdens je vlucht kan je best een boek of tablet computer meenemen voor een beetje afleiding. Door bijvoorbeeld een leuke film te bekijken tijdens de vlucht, is hij zo over. Vele luchtvaartmaatschappijen voorzien zelf films, maar met je eigen tablet en oordopjes kan je ook een deel van het achtergrondgeluid vermijden. Kortom, alles wat je gedachten kan verzetten, kan het voor jou wat draaglijker maken…
Medicijnen tegen vliegangst
Er zijn medicijnen om angst te onderdrukken zoals bijvoorbeeld Oxazepam of slaappillen. Zoals alle medicatie dien je best eerst je huisarts consulteren vooraleer deze in te nemen! Er is niets zo lastig als aviofobie, maar je vliegangst overwinnen kan ook probleemloos zonder medicijnen of slaappillen!
Vaccinaties

Raadpleeg de site van het Tropisch Instituut hier – ook voor reizen binnen Europa
Raadpleeg uw arts minstens 1 maand vóór vertrek.
Laat deze aanbevelingen checken door uw huisarts (of door een erkend vaccinatiecentrum).
Zo bent u zeker dat ze nog actueel zijn en aangepast aan uw persoonlijke situatie.
Vergeet niet dat de vaccinaties tegen tetanus-difterie en poliomyelitis onontbeerlijk zijn voor iedereen, reiziger of niet.
Het is mogelijk dat er andere specifieke inentingen aangeraden worden.
Informeer bij uw ziekenfonds (de meeste ziekenfondsen betalen de vaccins voor reizigers gedeeltelijk terug) en sluit een reisverzekering af.
Meer info, klik hier
Kids ID

De Kids-ID is een identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar en heeft dezelfde functie als het vroegere identiteitsbewijs ( wit kartonnen tweeluikje met foto ) : een reisdocument dat dient om de identiteit van het kind te bewijzen.
Dit reisdocument wordt op aanvraag afgeleverd en is geldig binnen Europa, in de landen waar geen internationaal paspoort verplicht is. (zie http:/ibz.rrn.fgov.be/)
Maar de kids-ID is heel wat meer dan een identiteitsbewijs. Dankzij de chip en de pincode kunnen kinderen met de kids-ID niet alleen veilig op het internet chatten; de kaart kan ook gebruikt worden als bibliotheekpas, als zwembadabonnement, bij de inschrijving op school of als lidkaart van de sportclub.
Omdat de Kids-ID is afgeleid van de eID (voor +12-jarigen) is het bovendien een ideale leerschool om de mogelijkheden van de eID beter en met meer vertrouwen te benutten. De kaart biedt kinderen bovendien een extra bescherming in noodgevallen: een uniek telefoonnummer waarmee men iemand van de naaste verwanten van het kind automatisch kan bereiken. De ouders kunnen zelf een lijst met maximaal vijf telefoonnummers opgeven, in volgorde van belangrijkheid, die via dit unieke nummer op de kaart kunnen gecontacteerd worden.
Voorwaarden
Een Kids-ID kost 6,60 euro en de afleveringstermijn bedraagt 3 à 4 weken.
De Kids-ID is geldig tot de leeftijd van 12 jaar. De geldigheidsduur van het elektronisch document bedraagt maximum 3 jaar.
De aanvraag gebeurt door één van de ouders. Het kind moet altijd aanwezig zijn bij de aanvraag.
Het kartonnen identiteitsbewijs waarvan de geldigheidsduur nog niet verstreken is, blijft geldig tot de datum die vermeld staat op de kaart.
Je kan voor de Kids-ID terecht in het plaatselijk stads- of gemeentehuis.
Het is geen overbodige luxe om niet te lang te wachten om deze kaart aan te vragen om een dure spoedprocedure te voorkomen. De kostprijs voor het verkrijgen van een Kids-ID in spoedprocedure bedraagt € 89,90 en voor een zeer dringende spoedprocedure € 121,40 (exclusief gemeentetaks), terwijl de basisprijs € 6,60 (exclusief gemeentetaks) bedraagt.
Kijk ook op www.halloouders.be