Info Algemeen
Lost Lugage

Hou goed het zelfklevende bagagelabel bij welke u krijgt bij de check-in, zodat u in geval van vermiste bagage dit kan voorleggen. Zorg ervoor dat de bagage goed identificeerbaar is.
Doe onmiddellijk schriftelijk aangifte van het vastgestelde verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven (meestal Lost & Found balie). Men is verplicht u een kopie te bezorgen van het formulier dat wordt opgesteld. (irregularity report)
U kan uw bagage opsporen via de World Tracer
Hiervoor heeft u het referentienummer nodig wat vermeld staat op het document dat u krijgt bij aangifte. Het bestaat uit uit 3-lettercode van de luchthaven + 2-lettercode van de luchtvaartmaatschappij + 5 cijfers.
Wat wordt van u verwacht?
• Doe zo snel mogelijk schriftelijk aangifte van het vastgestelde verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven. Men is verplicht u een kopie te bezorgen van het formulier dat wordt opgesteld.
• Bevestig daarna uw klacht in een (eventueel aangetekende) brief aan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht heeft uitgevoerd en aan de luchtvaartmaatschappij bij wie u de vlucht had geboekt. Doe dat binnen 7 dagen in geval van beschadiging, en binnen 21 dagen in de overige gevallen. Let wel: die termijnen zijn heel strikt van toepassing indien u niet onmiddellijk aangifte hebt gedaan in de luchthaven.
Wat mag u verwachten?
Het maakt in principe niets uit of het gaat om uw gewone ingecheckte (“geregistreerde”) bagage, uw handbagage of de extra bagage die u apart hebt laten inchecken (bijvoorbeeld een fiets). Zowel wanneer uw bagage niet mee blijkt te zijn met de vlucht die u hebt genomen als wanneer uw bagage werd beschadigd of uiteindelijk echt verloren blijkt te zijn gegaan, is de luchtvaartmaatschappij verplicht u een schadevergoeding toe te kennen, tenzij ze zich op “overmacht” kan beroepen. Voor handbagage moet u evenwel kunnen bewijzen dat de maatschappij een fout heeft begaan.
Maar maak u geen illusies: het is aan u om de waarde van uw bagage te bewijzen, en dat valt niet altijd mee. Bovendien is de vergoeding beperkt: ze wordt in een speciale munteenheid uitgedrukt, waarvan de waarde dagelijks schommelt, en bedraagt maximaal 1 000 speciale trekkingsrechten (eind april 2007: € 1 120). De vergoeding kan alleen hoger liggen als u bij het inchecken een “bijzondere waarde-verklaring” had gedaan omdat u over waardevolle bagage beschikte waarmee u geen risico’s wou nemen (in dat geval hebt u meestal een verzekeringspremie moeten betalen).
Als uw bagage bij uw aankomst op de heenreis niet mee is met de vlucht, bezorgen de meeste luchtvaartmaatschappijen u een zogenaamde comfortkit zodat u zich wat kunt beredderen. Andere schieten voor de noodzakelijke aankoop van toiletartikelen en kledij een redelijk bedrag voor of betalen dat later terug.
Reisadvies

Lees de praktische tips in Reis Wijs, een degelijke reisgids en raadpleeg ons over uw bestemming.
Een aan de bestemming aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (vb. reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand,…) is steeds ten stelligste aan te bevelen.
Vergewis u ervan dat u over de vereiste en geldige reisdocumenten beschikt (identiteitskaart, paspoort, visa, inentingsbewijs enz.).
Reisdocumenten

Om naar het buitenland te reizen moet u uw identiteit kunnen aantonen. Elk land heeft zijn eigen regels over welke reisdocumenten ze aanvaarden.
Voor sommige landen volstaat de gewone Belgische identiteitskaart. Dat geldt vooral voor de lidstaten van de Europese Unie. Maar voor veel landen moet u een geldig paspoort bezitten of misschien zelfs een visum. Vraag dit liefst meerdere weken voor vertrek aan.
Sommige landen vragen ook andere bewijsstukken, bijvoorbeeld:
•een retourticket
•een hotelreservering
•het bewijs van een verzekering voor geneeskundige zorgen en repatriëring
•het internationaal inentingsbewijs
Welke documenten u ook op zak heeft, let er in het buitenland altijd goed op dat u ze niet verliest, of dat ze niet gestolen worden. Bij verlies of diefstal van uw documenten in het buitenland kunt u het best contact opnemen met de plaatselijke ambassade of consulaat van België.
Tip: neem minstens één kopij van uw reisdocumenten en bewaar deze op een afzonderlijke plaats.
Elk kind zijn paspoort
Elk Belgisch kind dat alleen of onder begeleiding naar het buitenland reist, moet een individueel paspoort hebben, tenmiste voor die landen waarvoor een paspoort vereist is.
Sinds mei 2014 hebben alle paspoorten (rode boekje) een geldigheidsduur van 7 jaar. Reispassen uitgegeven voor die datum zijn 5 jaar geldig.
De toestemming van de ouders is vereist om een paspoort aan te vragen voor jongeren onder 18 jaar. Zelfs voor minderjarigen met een paspoort die alleen of vergezeld van één van de ouders reizen, is het aangewezen om hen een document te geven waarop de niet-meereizende ouder(s) de toelating geeft (geven) tot de reis. De handtekening(en) moet(en) gelegaliseerd worden door de gemeente.
Vooraleer u vertrekt, gaat u het best na welke reisdocumenten u nodig heeft voor uw bestemming. Lees ook zeker eens de reisadviezen op de website van de FOD Buitenlandse zaken.
Reisapotheek

Gewone geneesmiddelen: voorzie een reservestrip (bv. geneesmiddelen ter behandeling van een chronische ziekte. In dit geval draagt u het best een medisch attest op zak (Engels of Frans) i.v.m. uw ziekte en behandeling).
Anticonceptiepil: neem een voldoende voorraad mee voor de duur van de reis, plus 1 reservestrip.
Condooms: bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA), zoals AIDS.
Ontsmettingsmiddel: liefst zalf of individueel verpakt.
Handig gerief: steriele compressen, schaar, sparadrap, rekverband, splinterpincet, thermometer (geen kwikthermometer).
Geneesmiddel tegen pijn en koorts (paracetamol).
Geneesmiddel(en) tegen diarree.
Aangepaste producten voor baby of kind (onmisbaar: speciale rehydratatieoplossing verkrijgbaar bij uw apotheker).
Insectenwerend middel voor het lichaam (sommige bestemmingen met DEET); eventueel een muskietennet voor het bed en een insecticide voor muskietennet.
Zonnecrème met een hoge beschermingsfactor.
Eventueel antihistaminicum en zalf tegen jeuk en allergieën; geneesmiddel tegen reisziekte; oogverzorgingsproduct(en): ontzwellingsdruppels, ontsmettend oogbad.
Specifieke medicatie voorgeschreven door uw arts.
Vermijd transport van siropen en zetpillen.
Opgelet : vloeistoffen zijn slechts beperkt toegelaten in het vliegtuig.
Voor de inname van geneesmiddelen : let op het tijdsverschil (belangrijk voor medicamenten zoals bv. insuline)!
Bron: Omtrent Gezondheidspas
Vaccinaties

Raadpleeg de site van het Tropisch Instituut hier – ook voor reizen binnen Europa
Raadpleeg uw arts minstens 1 maand vóór vertrek.
Laat deze aanbevelingen checken door uw huisarts (of door een erkend vaccinatiecentrum).
Zo bent u zeker dat ze nog actueel zijn en aangepast aan uw persoonlijke situatie.
Vergeet niet dat de vaccinaties tegen tetanus-difterie en poliomyelitis onontbeerlijk zijn voor iedereen, reiziger of niet.
Het is mogelijk dat er andere specifieke inentingen aangeraden worden.
Informeer bij uw ziekenfonds (de meeste ziekenfondsen betalen de vaccins voor reizigers gedeeltelijk terug) en sluit een reisverzekering af.
Meer info, klik hier
Kids ID

Raadpleeg de site van het Tropisch Instituut hier – ook voor reizen binnen Europa
De Kids-ID is een identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar en heeft dezelfde functie als het vroegere identiteitsbewijs ( wit kartonnen tweeluikje met foto ) : een reisdocument dat dient om de identiteit van het kind te bewijzen.
Dit reisdocument wordt op aanvraag afgeleverd en is geldig binnen Europa, in de landen waar geen internationaal paspoort verplicht is. (zie http:/ibz.rrn.fgov.be/)
Maar de kids-ID is heel wat meer dan een identiteitsbewijs. Dankzij de chip en de pincode kunnen kinderen met de kids-ID niet alleen veilig op het internet chatten; de kaart kan ook gebruikt worden als bibliotheekpas, als zwembadabonnement, bij de inschrijving op school of als lidkaart van de sportclub.
Omdat de Kids-ID is afgeleid van de eID (voor +12-jarigen) is het bovendien een ideale leerschool om de mogelijkheden van de eID beter en met meer vertrouwen te benutten. De kaart biedt kinderen bovendien een extra bescherming in noodgevallen: een uniek telefoonnummer waarmee men iemand van de naaste verwanten van het kind automatisch kan bereiken. De ouders kunnen zelf een lijst met maximaal vijf telefoonnummers opgeven, in volgorde van belangrijkheid, die via dit unieke nummer op de kaart kunnen gecontacteerd worden.
Voorwaarden
Een Kids-ID kost 6,60 euro en de afleveringstermijn bedraagt 3 à 4 weken.
De Kids-ID is geldig tot de leeftijd van 12 jaar. De geldigheidsduur van het elektronisch document bedraagt maximum 3 jaar.
De aanvraag gebeurt door één van de ouders. Het kind moet altijd aanwezig zijn bij de aanvraag.
Het kartonnen identiteitsbewijs waarvan de geldigheidsduur nog niet verstreken is, blijft geldig tot de datum die vermeld staat op de kaart.
Je kan voor de Kids-ID terecht in het plaatselijk stads- of gemeentehuis.
Het is geen overbodige luxe om niet te lang te wachten om deze kaart aan te vragen om een dure spoedprocedure te voorkomen. De kostprijs voor het verkrijgen van een Kids-ID in spoedprocedure bedraagt € 89,90 en voor een zeer dringende spoedprocedure € 121,40 (exclusief gemeentetaks), terwijl de basisprijs € 6,60 (exclusief gemeentetaks) bedraagt.
Voor meer info klik hier
Europese passagiersrechten

Europese Passagiersrechtenverordening
1. Inleiding
In het hiernavolgend artikel proberen wij de Verordening nr. 216/2004 van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten, ook de Europese passagiersrechtenverordening genoemd, verder in deze tekst omschreven als DE VERORDENING, te verduidelijken. Hierbij wordt ook rekening gehouden met, soms recente, uitspraken van het Europees Hof voor Justitie.
2. Rechtsinstrumenten
De Verordening (= een Europese wet) is er niet zomaar gekomen. Zij vormt een stap in de uitbreiding van de consumentenrechten en werd voorafgegaan door:
a) het Verdrag van Montreal van 28 mei 1999 tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationaal luchtvervoer. Dit verdrag, dat door de E.U. op 5 april 2001 werd goedgekeurd, bepaalt de aansprakelijkheid van de luchtvervoerders en bepaalt regels voor vertraging van passagiers en bagage, alsook voor overlijden en/of letsels aan passagiers en schade aan hun bagage.
NOTA
Ongeveer 60 landen hebben het Verdrag van Montreal geratificeerd. De landen die dit (nog) niet hebben gedaan vallen (nog) onder het Verdrag van Warschau van 12 oktober 1929 en haar talrijke aanpassingen (Protocollen)
b) De Richtlijn 90/314 van 13 juni 1990 betreffende pakketreizen, met inbegrip van vakantiepakketten en rondreispakketten, gekend onder de benaming Pakketrichtlijn, omgezet in de Belgische wetgeving door de Wet van 16 februari 1994 tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling, gekend onder de benaming Reiscontractenwet, die ten laatste begin 2018 zal vervangen worden door een nieuwe reiscontractenwet op basis van de Richtlijn 2015/2302 van 25 november 2015 betreffende pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen.
3. Toepassingsgebied van de Verordening
a) De Verordening slaat op alle de vluchten, zowel lijndiensten als charters, ook deze die een onderdeel uitmaken van een pakketreis, maar dan wel rekening houdend met punt b) en c).
b) De Verordening slaat op alle vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven gelegen in een E.U. Lidstaat, Noorwegen, Zwitserland en IJsland (ook communautaire luchtvaartmaatschappij genoemd).
c) De Verordening slaat ook op alle vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven gelegen buiten een E.U.-Lidstaat, Noorwegen, Zwitserland en IJsland met als bestemming een luchthaven in een E.U.-Lidstaat, Noorwegen, Zwitserland en IJsland en die worden uitgevoerd door een communautaire luchtvaartmaatschappij.
d) De heen- en terugvlucht moeten apart worden behandeld, zelfs al staan ze op één ticket. Als zowel de heen- als terugvlucht getroffen worden ontstaan er dus twee dossiers (Europees Hof Justitie 10.97.2007 zaak Schenkel).
e) Het betreft altijd de luchtvaartmaatschappij die effectief de vlucht uitvoert.
NOTA
Bijv.: een vlucht van New York Newark naar Brussel, uitgevoerd door United Airlines maar met een SN–vluchtnummer valt niet onder de Verordening.
Een vlucht die normaal door een communautaire luchtvaartmaatschappij wordt uitgevoerd maar door bijzondere omstandigheden wordt uitgevoerd door een (toevallig) vervangtoestel van een andere maatschappij valt wel onder de Verordening.
e) De reiziger moet beschikken over een bevestigde reservatie en moet de checkinformaliteiten tijdig hebben vervuld.
f) Gratis tickets of tarieven die niet aan een publiek tarief toegankelijk zijn (bij AD tickets) vallen niet onder de Verordening.
g) De verplichtingen voortspruitend uit de Verordening kunnen door de luchtvaartmaatschappij, bijv. door hun Algemene Voorwaarden, niet worden beperkt of teniet gedaan.
h) Bij problemen dient de betrokken luchtvaartmaatschappij de reiziger schriftelijk over zijn rechten te informeren.
4. Annulering
a) Definitie: het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats was geboekt.
b) De luchtvaartmaatschappij is er toe gehouden:
i) zo snel mogelijk terug te betalen of een andere voor de reiziger passende vlucht aan te bieden en
ii) bijstand te bieden bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie en
iii) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer en
iv) een financiële compensatie uitbetalen ten bedrage van:
– 250 € voor vluchten van minder dan 1.500 km;
– 400 € voor intracommunautaire vluchten (binnen de E.U. en Noorwegen, Zwitserland, IJsland) van meer dan 1.500 km;
– 400 € voor andere vluchten van 1500 tot 3500 km;
– 600 € voor alle andere vluchten.
NOTA
De financiële compensatie is niet verschuldigd indien:
a) de reiziger tijdig werd verwittigd.
i) met “tijdig” wordt bedoeld, meer dan twee weken voor de afreis;
ii) indien de annulering tussen de twee en één week voor afreis wordt gemeld en er een andere vlucht wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en niet meer dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt;
iii)) indien de annulering minder dan één week voor afreis wordt gemeld en er een andere vlucht wordt aangeboden die niet eerder dan een uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en niet meer dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt, geldt de Verordening niet.
b) de luchtvaartmaatschappij beroep doet op buitengewone omstandigheden.
Een technisch defect kan enkel onder het begrip “buitengewone omstandigheden” vallen indien het probleem voortvloeit uit gebeurtenissen die wegens hun aard of hun oorsprong niet inherent zijn aan de normale uitoefening van de activiteit van de luchtvaartmaatschappij en waarop deze geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen (Hof Justitie 22.12.2008 zaak Wallemin).
Een technisch probleem dat zich plotseling heeft voorgedaan, niet aan gebrekkig onderhoud is toe schrijven en evenmin tijdens een regulier onderhoud is ontdekt, valt niet onder het begrip “buitengewone omstandigheden” (Hof Justitie, 11.09.2015, zaak van der Lans)
In verband met de uitbarsting van de IJslandse vulkaan stelde het Hof van Justitie dat dit inderdaad een “buitengewone omstandigheid” was. Het Arrest voegde er echter aan toe: “De bijstandsverplichtingen van de luchtvaartmaatschappijen blijven bestaan in geval de “buitengewone omstandigheden” lang aanslepen. Indien de luchtvaartmaatschappij haar bijstandsverplichtingen niet nakomt kan de passagier aanspraak maken op een vergoeding voor noodzakelijke, passende en redelijke kosten” (Hof Justitie 31.01.2013 zaak McDonaugh).
Een “birdstrike waardoor een vertraging van meer dan drie uur ontstaat is geen “bijzondere omstandigheid (Advies advocaat-generaal Hof Justitie 28.07.2016 zaak Peskova).
Een botsing met een mobiele vliegtuigtrap is geen “buitengewone omstandigheid” (Hof Justitie 19.12.2014 zaak Siewert).
c) Ook als het vliegtuig is vertrokken en moet terugkeren naar de luchthaven van vertrek is er sprake van annulering (Hof Justitie 13.11. 2011 zaak Soussa Rodriguez).
5. Instapweigering
a) Definitie: weigering om de reiziger te vervoeren zonder redelijke gronden. Redelijke gronden zijn: gedrag van de passagier, ontoereikende reisdocumenten, enz.).
b) De luchtvaartmaatschappij is verplicht een oproep te doen aan de niet-geweigerde reizigers om hun vlucht op te geven ten gunste van “geweigerde” reizigers.
c) De “vrijwilligers” hebben recht op:
i) terugbetaling of een andere voor de reiziger passende vlucht;
ii) bijstand bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie;
iii) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer.
d) de geweigerde reiziger heeft recht op:
i) snelle terugbetaling of een andere voor de reiziger passende vlucht en
ii) bijstand bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie en
iii) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer en
iv) een financiële compensatie ten bedrage van:
– 250 € voor vluchten van minder dan 1.500 km;
– 400 € voor intracommunautaire vluchten (binnen de E.U. en Noorwegen, Zwitserland, IJsland) van meer dan 1.500 km.
– 400 € voor andere vluchten van 1500 tot 3500 km
– 600 € voor alle andere vluchten.
6. Langdurige vertraging
(Europees Hof Justitie 19.11.2009 zaak Surgeon – 23.10.2012 zaak Nelson)
a) Definitie: Aankomsttijd: het tijdstip waarop ten minste één vliegtuigdeur opent en de passagiers op dat tijdstip het toestel verlaten (Hof Justitie 09.09.2012 zaak Henning).
b) De reiziger heeft dezelfde rechten als bij annulering (zie punt 4.) indien de vertraging:
i) meer dan twee uur bedraagt voor een vlucht van minder dan 1500 km;
ii) meer dan drie uur bedraagt voor een vlucht van 1500 tot 3500 km;
iii) meer dan vier uur bedraagt voor alle andere vluchten.
c) indien de reiziger afziet van de vlucht: snelle terugbetaling of een andere voor de reiziger passende vlucht en
d) bijstand bestaande uit minstens eten en drinken, 2 telefoons/faxen/emails en adequate informatie en
e) voor zover aangewezen: hotelaccommodatie en transfer.
NOTA
Bij langdurige vertraging heeft de reiziger geen recht op compensatie.
7. Diverse
a) De Verordening is van toepassing onverminderd het recht van de reiziger op nog andere compensatie, voortspruitend uit andere wetgeving.
b) Eventueel kan de compensatie uit hoofde van de Verordening in mindering worden gebracht bij een verdere compensatie.
c) Bij flight only staat het de reiziger vrij om zijn werkelijke en bewezen schade voor vertraging te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij uit hoofde van het Verdrag van Montreal.
d) Bij flight only staat het de reiziger vrij om zijn werkelijke en bewezen schade voor instapweigering en annulering te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij uit hoofde van het gemeen recht.
e) Bij een pakketreis kan de reiziger de compensatie vorderen van de luchtvaartmaatschappij. Hij kan dit niet vorderen van de reisorganisator.
f) Bij een pakketreis kan de reiziger zijn werkelijke en bewezen schade voor vertraging, instapweigering of annulering vorderen bij de luchtvaartmaatschappij of bij de reisorganisator.
g) Zowel de luchtvaartmaatschappij als de reisorganisator zijn bijstand verschuldigd aan de reiziger.
h) In geval van overmacht kan de reisorganisator de bijstandskosten ten laste leggen van de passagier. De luchtvaartmaatschappij kan dit niet.
8. Aanspreekpunten
Aangezien het hier een zuiver “reizigersrecht” betreft kan, in principe, enkel de reiziger (dus niet het reisbureau) zijn rechten afdwingen. De klacht dient dus door de reiziger zelf te worden geformuleerd en ingediend op de hierna volgende wijze:
– de reiziger moet tijdens de feiten zelf, zijn rechten opeisen. Wat betreft “bijstand en/of verzorging” lukt dit meestal wel. Compensaties worden vrijwel nooit ter plaatse geregeld;
– zo snel mogelijk na de reis de klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Indien de luchtvaartmaatschappij een vestiging heeft in België, liefst in België:
– indien de klacht door de luchtvaartmaatschappij niet bevredigend wordt behandeld kan men klacht indienen bij:
a) de overheid
De bevoegde overheid kan alleen optreden na de feiten, zij levert dus geen bijstand op de luchthaven. De bevoegde dienst is:
FOD Mobiliteit en Vervoer,
Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV)
Strategische Cel – Passagiersrechten
City Atrium (6de verdieping – locker PAX)
Vooruitganssstraat 56,
b) Claim bureaus
Er zijn een aantal privé bedrijven die, tegen vergoeding (doorgaans een percentage van het geëiste bedrag), de reiziger bijstaan om hun rechten te vrijwaren, zoals Happyflights, aviclaim, euclaim, airhelp, claimit,….
Vliegangst

(Bijna) iedereen gaat graag op vakantie. De reis zelf is echter een andere zaak. Zo is het niet altijd aangenaam om talloze uren in de auto door te brengen, maar ook over het vliegtuig is lang niet iedereen enthousiast.
Het is vaak lang wachten in de luchthaven voor je op het vliegtuig mag, maar voor velen is de vlucht zelf ook een onaangename ervaring. Vliegangst (of aviofobie) is absoluut niet zeldzaam en ook wel een beetje normaal. Wij geven je alvast enkele tips tegen vliegangst mee!
Kijk je echt tegen de vlucht op? Dan hebben wij enkele tips tegen vliegangst die van je vliegreis toch een aangename ervaring kunnen maken. Voor echt ‘diepe’ vliegangst is het echter beter een specialist in te schakelen, vermijd absoluut medicatie te nemen zonder medeweten van je huisarts!
Wen aan vliegtuigen en de geluiden ervan
De geluiden van een vliegtuig kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden als je er niet vertrouwd mee bent. Door enkele YouTube video’s te bekijken van het opstijgen en landen van vliegtuigen, weet je welke geluiden normaal zijn en maak je je daar al geen zorgen over!
Ook turbulentie is voor velen een nachtmerrie… Vraag echter eens rond in je kennissenkring wie er al eens in een vliegtuig met turbulentie heeft gezeten, zodat je je al mentaal wat kan voorbereiden. En onthoud dat turbulentie in het vliegtuig als een hobbelige weg voor een auto is; de normaalste zaak van de wereld dus.
Het gros van de vliegangstlijders krijgen het vaak al moeilijk in de luchthaven. De drukke sfeer en alleen het vooruitzicht zelf van wat te komen staat, kan hen dikwijls doen panikeren… Het kan helpen om enkele van de reality reeksen op TV zoals ‘Airport’ of ‘Het leven zoals het is: Luchthaven’ te bekijken om wat te wennen aan de luchthavensfeer. En je zal snel inzien hoe eenvoudig het proces op de luchthaven eigenlijk echt is. Zelfs als er toch iets misloopt op de luchthaven (zoals verloren bagage) is dit geen ramp, daarvoor dient je reisverzekering!
Vliegangst? Vliegen is veilig!
Ook door naar de cijfers te kijken kan vliegangst afnemen. Vliegen is veiliger dan met de auto rijden. Vliegtuigpersoneel wordt bovendien streng opgeleid. Door zelf te zoeken naar de juiste informatie en niet toe te geven aan het gevoel dat vliegen onveilig is, kan je al belangrijke stappen zetten voor het overwinnen van vliegangst.
Hou jezelf bezig tijdens de vlucht
Tijdens je vlucht kan je best een boek of tablet computer meenemen voor een beetje afleiding. Door bijvoorbeeld een leuke film te bekijken tijdens de vlucht, is hij zo over. Vele luchtvaartmaatschappijen voorzien zelf films, maar met je eigen tablet en oordopjes kan je ook een deel van het achtergrondgeluid vermijden. Kortom, alles wat je gedachten kan verzetten, kan het voor jou wat draaglijker maken…
Medicijnen tegen vliegangst
Er zijn medicijnen om angst te onderdrukken zoals bijvoorbeeld Oxazepam of slaappillen. Zoals alle medicatie dien je best eerst je huisarts consulteren vooraleer deze in te nemen! Er is niets zo lastig als aviofobie, maar je vliegangst overwinnen kan ook probleemloos zonder medicijnen of slaappillen!